کاربرد لوله های آزمایشگاهی

کاربرد لوله های آزمایشگاهی چیست؟

لوله های آزمایشگاهی از جمله ابزارهای متداول و پرکاربرد در آزمایشگاه های شیمی و زیست شناسی هستند. این لوله ها برای نگهداری، گرم کردن، ترکیب کردن و سانتریفوژ کردن مواد شیمیایی مایع یا جامد در مقادیر کم به کار می روند. لوله های آزمایشگاهی معمولا از شیشه یا پلاستیک شفاف ساخته می شوند و به شکل یک لوله بلند با یک سر باز و یک سر بسته به صورت محدب هستند.

لوله های آزمایشگاهی بسته به نوع کاربرد و ماده ی داخل آن، از جنس و اندازه های مختلف تولید می شوند.

برخی از انواع لوله های آزمایشگاهی عبارتند از:

- لوله ی کشت: برای نگهداری و کشت ارگان های زنده مانند باکتری ها، قارچ ها، سلول ها و ... استفاده می شود. این لوله ها از پلاستیک شفاف ساخته می شوند و در پزشکی نیز برای نگهداری خون به کار می روند.
- لوله ی شیشه ای: برای گرم کردن و روی شعله قرار دادن مواد شیمیایی استفاده می شود. این لوله ها از شیشه ی مقاوم در برابر گرما و خوردگی مانند بوروسیلیکات (پیرکس) ساخته می شوند.
- لوله ی جوش: برای جوشاندن مایعات در حجم های بزرگتر استفاده می شود. این لوله ها نسبت به لوله های شیشه ای عرض و طول بزرگتر دارند.
- لوله ی مخروطی: برای سانترفوژ کردن نمونه های خون، پلاسما، سلول و ... استفاده می شود. این لوله ها به صورت مخروط شکل هستند تا باعث جداسازی فاز های مختلف نمونه شوند.

 

معرفی رنگ های درب پوش لوله های آزمایشگاهی

لوله های آزمایشگاهی ابزارهای مهمی هستند که برای نگهداری و انجام آزمایشات مختلف بر روی نمونه های خونی، شیمیایی، باکتریایی و غیره استفاده می شوند. این لوله ها معمولا از جنس پلاستیک یا شیشه ساخته شده و دارای درب پوش های رنگی هستند که نشان دهنده نوع و کاربرد آنها می باشند. در این مقاله قصد داریم به معرفی رنگ های درب پوش لوله های آزمایشگاهی و معنی آنها بپردازیم.

رنگ های درب پوش لوله های آزمایشگاهی معمولا بر اساس استانداردهای بین المللی تعیین می شوند که به منظور یکسان سازی و ساده سازی فرآیند خونگیری و آزمایشگاهی طراحی شده اند. این رنگ ها نشان دهنده نوع ماده اضافه شده به لوله (Additive)، نوع خون (Whole blood, Serum, Plasma)، نحوه سانتریفوژ (Centrifugation)، نحوه جداسازی (Separation) و نوع آزمایش (Test) مورد نظر می باشند. برخی از رنگ های رایج درب پوش لوله های آزمایشگاهی عبارتند از:

-درب پوش قرمز لوله  آزمایشگاهی: این رنگ برای لوله های خالص بکار رفته است که هیچ ماده اضافه ای در آن وجود ندارد. این لوله ها برای جداسازی سرم از خون کامل استفاده می شوند. خون در این لوله ها به صورت طبیعی لخته می شود و پس از سانتریفوژ، سرم قابل دسترس می شود. این لوله ها برای انجام آزمایشات بالینی، شیمی خون، سرولوژی، تست هورمون ها، تست عفونت ها و تست ژنتیک مناسب هستند.

- درب پوش زرد لوله آزمایشگاهی: رنگ زرد درب پوش لوله همچنین ممکن است نشان دهنده نوع آزمایشی باشد که با لوله انجام می شود. برخی از لوله های آزمایشگاهی که برای جداسازی سرم از نمونه استفاده می شوند، درب پوش زرد رنگ دارند. این لوله ها شامل فعال کننده و ژل پلیمری هستند و در آزمایشگاه های ایمونولوژی، سرولوژی و مطالعات DNA کاربرد دارند

-درب پوش بنفش لوله آزمایشگاهی : این رنگ نشان دهنده این است که لوله حاوی EDTA است. EDTA یک ماده ضد انعقاد خون است که جلوگیری از لخته شدن خون در لوله می کند. این نوع لوله برای آزمایشات خون شامل CBC، G6PD، RETIC، ACTH و تعیین گروه خونی استفاده می شود.


- درب پوش آبی لوله آزمایشگاهی: این رنگ نشان دهنده این است که لوله حاوی تری سدیم سیترات است. تری سدیم سیترات نیز یک ماده ضد انعقاد خون است که با کلسیم خون تعامل دارد و جلوگیری از فعال شدن فاکتورهای انعقادی می کند. این نوع لوله برای آزمایشات انعقاد خون شامل PT، PTT، Fibrinogen و D-Dimer استفاده می شود.


- درب پوش سبز روشن لوله آزمایشگاهی: این رنگ نشان دهنده این است که لوله حاوی لیتیوم هپارین است. لیتیوم هپارین یک ماده ضد انعقاد خون است که با فاکتور Xa خون تعامل دارد و جلوگیری از تبدیل پروترومبین به ترومبین می کند. این نوع لوله برای آزمایشات بخش بالین شامل BMP، CMP و تست های الکترولیت و گاز خون استفاده می شود.

 


نظر ارزشمندتان را برای ما بنویسید