معرفی و کاربرد شیشه آلات و ظروف آزمایشگاهی

سلام به همه دوستان عزیز! امروز می خواهیم با شما درباره شیشه آلات آزمایشگاهی صحبت کنیم و به شما بگوییم که چرا این وسایل برای انجام آزمایشات علمی و تحقیقاتی بسیار مهم و کاربردی هستند. شیشه آلات آزمایشگاهی از جنس شیشه یا پلاستیک شفاف ساخته می شوند و دارای اشکال و اندازه های مختلفی هستند. برخی از این وسایل عبارتند از:


پیپت شیشه ای

  پیپت شیشه ای یک ابزار آزمایشگاهی است که برای انتقال مقادیر دقیق مایعات استفاده می شود. پیپت شیشه ای معمولاً از شیشه یا پلاستیک ساخته شده و دارای یک حلقه یا یک پیستون در بالای آن است که با فشار دادن آن مایع را مکیده و با رها کردن آن مایع را خالی می کند. پیپت شیشه ای ممکن است دارای علامت های مختلف بر روی بدنه خود باشد که نشان دهنده حجم مایعات در آن است.

برخی از پیپت های شیشه ای تنها یک علامت دارند که نشان دهنده حجم کل پیپت است و به عنوان پیپت تحویل کامل شناخته می شوند. برخی دیگر چندین علامت دارند که نشان دهنده حجم های مختلف در پیپت است و به عنوان پیپت تحویل جزئی شناخته می شوند. پیپت شیشه ای برای انجام آزمایش های شیمیایی، بیولوژیکی، طبی و صنعتی کاربرد دارد.

 بطری درب آبی

ظرف شبه استوانه ای با درب پلاستیکی آبی رنگ که برای نگه داشتن، حمل و نقل و ذخیره سازی محلول ها مورد استفاده قرار می گیرد.

بشر

بشر یک ظرف استوانه ای شکل با کف تخت و دهانه گشاد است که دارای یک لبه برای ریختن راحت تر مایعات است. بشر دارای حجم و دقت درجه بندی مشخص است و در دو نوع فرم بلند و فرم کوتاه ساخته می شود.

از بشر برای کاربردهای گوناگونی مانند برداشتن حجم معینی از مایعات، گرم کردن محلول ها، حل کردن مواد و تهیه‌ محلول ها، انتقال محلول، رسوب گیری، تهیه مواد، همزدن، مخلوط کردن و گرم کردن مایعات استفاده می شود.

ارلن

ارلن یک ظرف مخروطی شکل با دهانه تنگ است که برای جوشاندن و ترکیب مایعات آزمایشگاهی استفاده می شود. همچنین به دلیل حالت قیفی بودن، ارلن جهت جداسازی و به حجم رساندن نیز مناسب است. ارلن دارای حجم و دقت درجه بندی مشخص است و در سه نوع دارای درپوش، خلا و مدرج ساخته می شود.

از ارلن دارای درپوش برای تبخیر و تبلور مجدد، از ارلن خلا برای تولید گاز یا بخار و فیلتر کردن مواد و از ارلن مدرج برای برداشتن حجم تقریبی از مایعات استفاده می شود.

استوانه یا مزور آزمایشگاهی

مزور آزمایشگاهی یک وسیله شیشه‌ای یا پلاستیکی است که برای اندازه‌گیری حجم مایعات مختلف در آزمایشگاه‌های شیمی و فیزیک به کار می‌رود. این وسیله از یک لوله بلند و باریک با یک پایه پایین و یک دهانه بالا تشکیل شده است. روی بدنه استوانه خطوط مدرج وجود دارد که حجم مایع را نشان می‌دهند. این خطوط معمولاً با واحد میلی‌لیتر (ml) یا سانتی‌متر مکعب (cm3) برچسب‌گذاری شده‌اند.

استوانه آزمایشگاهی دقت مناسبی برای اندازه‌گیری حجم مایعات دارد، اما کمتر از بورت و پیپت است. استوانه آزمایشگاهی در سایزها و حجم‌های مختلف ساخته می‌شود، از چند میلی‌لیتر تا چند لیتر. استوانه آزمایشگاهی از جنس شیشه برای شفافیت و دقت بالاتر و از جنس پلاستیک برای مقاومت و قابلیت شستشو بهتر استفاده می‌شود.

 لوله آزمایش شیشه ای

لوله شیشه ای آزمایشگاهی یک وسیله شیمیایی است که برای نگهداری، گرم کردن و ترکیب کردن مواد جامد یا مایع در حجم های کم استفاده می شود. لوله شیشه ای آزمایشگاهی معمولا به شکل یک استوانه باریک و بلند است که یک سر آن باز و سر دیگر آن به صورت محدب بسته شده است. این سر بسته از جنس شیشه یا پیرکس می باشد. پیرکس یک نوع شیشه با مقاومت حرارتی بالا است که از ترکیبات آن مقدار اکسید بور بیشتر از ۴ درصد وزنی کل مواد است.

این فقط بخش کوچکی از شیشه آلات آزمایشگاهی است که در این مقاله کوتاه به آن ها اشاره کرده ایم. البته شما می توانید در سایت فرازمد درباره شیشه آلات آزمایشگاهی بیشتر بخوانید و با نام، تصویر، قابلیت ها و قابل اتوکلاو بودن آن ها آشنا شوید و همچنین خرید شیشه آلات آزمایشگاهی به صورت آنلاین مقدور می باشد.


نظر ارزشمندتان را برای ما بنویسید